„Základná škola a Materská škola Motýlek, Kopřivnice, Smetanova 1122, príspevková organizácia“ je špeciálna škola, ktorá poskytuje predškolné, základné a záujmové vzdelávanie deťom a žiakom so zdravotným postihnutím (s mentálnym postihnutím, s poruchami autistického spektra, s telesným postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou a s kombinovaným postihnutím).
Škola vznikla v roku 1993 na žiadosť rodičov detí s ťažkým a kombinovaným postihnutím. Pri škole funguje od roku 1999 „Občianske združenie pri Detskom centre Kopřivnice“, ktoré podporuje činnosť školy. Združenie zastrešuje podporné akcie a aktivity, ktoré nemožno plne hradiť z rozpočtu školy.
Kontaktné údaje
ZŠ a MŠ Motýlek, Kopřivnice, Smetanova 1122, p.o.
Smetanova 1122, 742 21 Kopřivnice
Odborný tím „konceptu Snoezelen“
Gabriela Kyselá (odborná garantka)
Mgr. Magdaléna Holubová (koordinátorka)
Mgr. Marta Hasserová, Mgr. Martina Davidová (metodická podpora)
Snoezelen miestnosť
Nová viaczmyslová a relaxačná miestnosť (tematicky „vesmírna miestnosť“) je primárne určená deťom a žiakom s DMO (s ťažkým a kombinovaným postihnutím) a vznikla vďaka dotácii Nadačného fondu Evraz. Vesmírnu miestnosť využívajú preškolení pedagogickí pracovníci na aplikáciu konceptu Snoezelen do špeciálneho vzdelávania. Pri hodine Snoezelen využívajú individuálny prístup podľa potrieb a prianí detí a žiakov s ťažkým a kombinovaným postihnutím. Cieľom je sprostredkovať týmto deťom a žiakom pomocou konceptu Snoezelen netradičné podnety, nové skúsenosti a zážitky, ktoré ich podnecujú (stimulujú) a celkovo im tak uľahčujú (facilitujú) alternatívny spôsob vzdelávania v špeciálnej škole. Úspechom je navodenie osobnej pohody, uvoľnenia a rozšírenie ich poznania. Vesmírna miestnosť podnecuje stimuláciu predovšetkým taktilne-haptickú, somatickú, vestibulárnu, zrakovú, sluchovú a čuchovú.
Projekt aktivizoval zavedenie pravidelných prípadových supervízií a metodických stretnutí pre pedagogických pracovníkov školy. Obsahom je jednak metodika konceptu Snoezelen, ale tiež zásady a princípy tzv. fyziologického polohovania ako kľúčového predpokladu pre prácu s deťmi a žiakmi s DMO. Správne fyziologické napolohovanie detí a žiakov s DMO vo vesmírnej miestnosti podmieňuje kvalitu a efektívnosť hodiny Snoezelen. Odborným garantom je fyzioterapeutka Gabriela Kyselá. Pri hodine Snoezelen môže pedagogický pracovník aplikovať ďalšie podporné metódy ako je „míčkovanie“, kefkovanie a detská masáž. Pri realizácii vesmírnej miestnosti sme spolupracovali s firmou Design Lovely one s.r.o.
Vybavenie miestnosti
- svetelné nebo na mieru
- svetelné vlákna
- svetelný koberec
- bezdrôtový interaktívny ovládač pre osem farieb
- Space projektor
- vodná posteľ
- polohovacie matrace GRANDE
- polohovacie vankúše
- polohovacie kresielko
- LED rukavice, UV telový vak, svetelné ventilátory
- motivačná maľba na tému „vesmír“
- CD prehrávač s reproduktormi
- aromalampa
Klienti
Deti a žiaci s DMO (ťažkým a kombinovaným postihnutím).
Ďakujeme Nadačnému fondu Evraz.