Skip to main content

Spojená škola, Malé Tatry 3, Ružomberok

Základná škola pre deti A, B, C variantu. Detí z C variantu je počtom 7, ďalších 6 je vzdelávaných pri DSS.

Viac informácií o škole nájdete na jej internetovej stránke.

Kontaktná osoba

Mgr. Silvia Kedroňová – špeciálny pedagóg

E-mail: kesi710@zoznam.sk

Tel: 0908 200 370

Snoezelen miestnosť

Multisenzorickú miestnosť máme zriadenú od od 4. 6. 2010.

Klienti

Hlboká a ťažká MR, kombinované postihnutie, (nechodiaci, nehovoriaci, zrakovo postihnutí, DMO…) od 10 do 17 rokov. Skúšala som aj hyperaktívneho chlapčeka, ale to len na chvíľku a náhodou (vbehol mi tam a cítil sa celkom fajn). Budem s ním pokračovať…

Využívanie Snoezelenu

Zatiaľ pracujem krátko, len pár týždňov. Najprv som sa zamerala na určitú diagnostiku, sama som bola zvedavá ako deti budú reagovať, ako sa tam budú cítiť. Deti reagovali rôzne. Dvaja chlapci, úplne ležiaci a nepohybliví, boli veľmi spokojní, jeden chlapček na vozíčku, hovoriaci, mal dosť obavy na vodnej posteli. Jedno nehovoriace chodiace dievčatko ani nechcelo vojsť dnu, druhé dievčatko nehovoriace, chodiace, zaujal najmä klavír. Plánujem využívať všetky tri možnosti využitia terapie.

Miestnosť máme veľkú 3×4 metre. Po jej identifikovaní nasledovali hodiny surfovania po nete – obrázky, texty na inšpiráciu, netové obchody.
 Vodnú posteľ sme zohnali na www.vodnipostele.eu – dodali za pár dní, pracovník pricestoval až z Prahy, montáž trvala asi 3 hodiny. Možno si objednať rôzne rozmery, pohyblivosť, podstavec a iné doplnky. Vyšla nás na 30 000 SK (1000 EUR). 
Svetelné pomôcky sme zakúpili u nás v obchode – elektro (spolu asi 5000 SK), disko guľu máme z Lidla (silvestrovská akcia, ale dostať aj na internete).

Na čuchovú stimuláciu som kúpila vonné oleje a naplnila som skutočné vône (do obalov z fotofilmov – vanilka, škorica, klinčeky, koreniny… Sú trochu nepraktické, môžu sa vysypať, nahradím radšej olejčekmi).

Hmatová stimulácia – pohrala som sa s hmatovými doskami za posteľou – slúžia aj ako dekorácia (kožušinky, látky, ligotavé darčekové sáčky, baliace papiere, drôtenky na riad, guľôčky, kamienky, zvonkohra…). Sú nalepené na kartóne, dajú sa odtiaľ vybrať a ponúknuť deťom aj vo vodorovnej polohe. Ďalej používame plyšové hračky (každá z iného materiálu), a ešte vrecúška naplnené rôznym materiálom (ryža, hrach, perie, guľôčky, fazuľky…). Kolegyňka ušila hmatové vankúšiky s rôznymi povrchmi, naplnila vatou v sáčku (šuštia) a bylinkami (voňajú). Ja som ich pripla špendlíkmi na polystyrénovú dosku, s ktorou som potrebovala zakryť zástrčku s káblami.

CD prehrávač máme zatiaľ vo veľkej skrini (za ňou sú druhé dvere – nefunkčné), potom dokúpime Hi-Fi systém s “reprákmi”, tie pôjdu okolo postele.

Zraková stimulácia – ešte doplníme projektor na obrázky, veľmi sa mi páčia bublinkové valce a optické vlákna: to raz určite budeme mať.

Hmatová stimulácia – postupne doplníme ďalšie pomôcky na hmatovú stimuláciu (nádobky s rôznymi materiálmi), na somatickú stimuláciu deky, polohovacie vankúše, a ešte pomôcky na vibračnú stimuláciu.

Chceli sme aj hojdačku, ale závesná sieť nebola pre naše deti vhodná, lebo ich telíčka sú dosť deformované (skolióza), chcela som rozkladaciu záhradnú hojdačku, ale usúdili sme, že by zabrala veľa priestoru a vodná posteľ je dosť “hojdacia”.

Na sluchovú stimuláciu máme aj malé klávesy, kde si môžu deti voliť rôzne zvuky aj rytmy. Sú umiestnené na otáčavej doske smerom k posteli pre ležiace detičky. Ďalej chceme ešte doplniť Orffove nástroje.

Chuťovú stimuláciu budeme dopĺňať priebežne, hlavne po dohode s rodičmi, lebo nevieme, ako deti reagujú na príjem rôznych potravín (majú hlavne kašovitú stravu), či nemajú alergie a ako znášajú rôzne chute a rôzne druhy potravín.

Peniaze na realizáciu sme čerpali hlavne z účtu našej neziskovej organizácie Deti nádeje – (hlavne na pomôcky). Prispeli rodičia, kolegovia, podnikatelia a hlavne príspevky z 2 % z daní. Ďalšie peniaze poskytla p. riaditeľka z rozpočtu školy (na zariadenie – žalúzie, koberec, farby, nábytok…). Ostatné veci sme si zabezpečili svojou prácou, usilovnosťou a ochotou pomôcť.

V podstate “fungujeme” len pár týždňov, ale už po prvých návštevách detí som videla, aké sú spokojné, uvoľnené, ako otvárajú svoje očká a vnímajú zázračný svet okolo seba. A nadšení sú aj rodičia, že je to pre ich deti niečo nové, iné, krásne, bohaté.