Skip to main content

Základná škola pre telesne postihnutých, Dostojevského 12, Opava

Základná škola pre telesne postihnutých, Opava, Dostojevského 12 je príspevkovou organizáciou priamo riadenou MŠMT. Do plnej prevádzky bola uvedená v septembri 1995. Našu školu navštevuje cca 60 žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami. Garanciou ich komplexnej starostlivosti je plne vybavená rehabilitácia. Všetky rehabilitačné úkony pravidelne sleduje a ordinuje odborný lekár.

Silnou stránkou školy je predovšetkým bezbariérovosť, technické vybavenie školy, využívanie kompenzačných pomôcok, kvalitná rehabilitácia, zavádzanie terapií a ich prvkov vo výučbe, erudovaný tím pedagogických pracovníkov.

Kontaktná osoba

Mgr. Silvie Häuserová, riaditeľka

E-mail: hauserovas@skolaprotp.cz

Mgr. Vanda Tomová, metodik

E-mail: vandatom@seznam.cz

Snoezelen miestnosť

Miestnosť má svoje špecifiká. Svoju rolu tu hrajú farby. U nás prevažujú teplé tóny žltej, oranžovej a tehlovej, ktoré navodzujú podvedome pocit bezpečia z doby prenatálneho života, kedy sme boli schovaní u maminky v brušku. Naznačená farebná vlna evokuje pohyb, činnosť a podnecuje k aktivite. Celá plocha miestnosti je pokrytá mäkkým, ľahko udržiavateľným kobercom s antialergénnymi vlastnosťami, umožňujúcim pracovať s deťmi na podlahe.

Veľká zrkadlová stena podnecuje deti k pozorovaniu seba samého v pokoji i v pohybe, k vnímaniu vlastného tela v kontexte s okolitým prostredím, k „predvádzaniu sa“ pri pantomíme a dramatizáciach. „Ukáže“ správne aj chybné prevedenie pohybov.

Vodná posteľ krásne „žblnká“, presne tak ako si to (ne)pamätáme z doby pred naším narodením. Zároveň rovnomerne rozloží váhu tela a umožní prekrvenie všetkých jeho častí a orgánov. V tej chvíli nič nebolí ani netlačí. Pokiaľ chceme, aby boli nohy pokrčené a ony to samy nevedia, aby sa hlava mierne zdvihla a ona to sama nevie, aby naše telo ležalo samo na boku a ono to samo nevie, pomôžu nám vankúšiky a valčeky, ktorých je tu dostatok.

Do miestnosti za nami môže prísť slniečko a rozveseliť nás pri speve či dramatizácii alebo si okná zatemníme a máme tu úplnú tmu pre hru svetiel. Tie hrajú významnú rolu pri vizuálnej stimulácii. Svetelné pomôcky navodzujú predstavy hviezdnej oblohy, pohybujúcich sa bublín a ďalších meniacich sa obrazcov. Veľmi obľúbeným sa stal svetelný bublinkový maxi valec s pohybujúcimi sa rybičkami, Space projektor, svetelný vankúš a ďalšie.

Špecifickú atmosféru podčiarkujú zvukové efekty sprostredkované kvalitným DVD/CD prehrávačom. Práca s mikrofónom a Panelom reagujúcim na zvuk aktivuje detský zvukový a slovný prejav, podporuje komunikáciu, poskytuje spätnú vizuálnu reakciu.

Dôležitými pomôckami sú pre nás veľké molitanové diely (valec, vlna, balančná plocha) slúžiace na posilňovanie svalových skupín, na prácu s telesným ťažiskom a pre vestibulárnu stimuláciu. Vibračnú infralampu používame na masáže a vibračnú stimuláciu, masážne loptičky na somatickú stimuláciu, alternatívne hudobné nástroje (tibetská misa, dažďová palica, kalimba, xylofón, peruánska tekvica, žabky, bubny djembé a ďalšie) na muzikoterapiu a na akustickú stimuláciu.

V Snoezelene využívame psychowalkman – audiovizuálne stimulačný prístroj (AVS).

Nedostatočná nosnosť stropu nám nedovolila priamo v Snoezelene využiť hojdačky, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou vestibulárnej stimulácie. Máme ich zavesené na špeciálnej kovovej konštrukcii v pohybovej sále školy, ktorá so Snoezelenom susedí.

Snoezelen je obľúbenou miestnosťou, žiaci aj učitelia v ňom radi trávia čas.

Klienti

Sme zariadenie, ktoré navštevujú žiaci s telesným postihnutím, s kombinovaným postihnutím, deti s poruchami správania, s ADHD, jedinci s PAS vo veku 6 – 18 rokov.

Využívanie Snoezelenu

Snoezelen sme otvorili v septembri 2009.

Má širokospektrálne využitie. Pomáha nám skvalitniť komplexnú starostlivosť o žiakov, najmä o žiakov s kombinovaným postihnutím. Slúži na ich senzorickú stimuláciu, ponúka im nové možnosti vnímania a prostredníctvom neobvyklých podnetov a zážitkov obohacuje ich osobné skúsenosti. Je prirodzeným prostredím pre bazálnu stimuláciu, ktorú u nás na škole praktizujeme ako jednu z terapií.

Žiakom s poruchami autistického spektra, poruchami učenia a žiakom s hyperaktivitou skvalitní hodiny telesnej výchovy a poskytuje im zmysluplnú relaxáciu vyvažujúcu školskú záťaž.

Do Snoezelenu chodíme aj počas hodín literárnej výchovy alebo hudobnej a dramatickej výchovy, pretože jeho špecifické prostredie podnecuje deti k sebavyjadreniu a dramatickej tvorbe.

Je využívaný aj v priebehu pobytu detí v družine v rámci voľnočasových aktivít v popoludňajších hodinách.