Základná škola pre telesne postihnutých, Opava, Dostojevského 12 je príspevkovou organizáciou priamo riadenou MŠMT. Do plnej prevádzky bola uvedená v septembri 1995. Našu školu navštevuje cca 60 žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami. Garanciou ich komplexnej starostlivosti je plne vybavená rehabilitácia. Všetky rehabilitačné úkony pravidelne sleduje a ordinuje odborný lekár.
Silnou stránkou školy je predovšetkým bezbariérovosť, technické vybavenie školy, využívanie kompenzačných pomôcok, kvalitná rehabilitácia, zavádzanie terapií a ich prvkov vo výučbe, erudovaný tím pedagogických pracovníkov.
Kontaktná osoba
Mgr. Silvie Häuserová, riaditeľka
E-mail: hauserovas@skolaprotp.cz
Mgr. Vanda Tomová, metodik
E-mail: vandatom@seznam.cz
Snoezelen miestnosť
Miestnosť má svoje špecifiká. Svoju rolu tu hrajú farby. U nás prevažujú teplé tóny žltej, oranžovej a tehlovej, ktoré navodzujú podvedome pocit bezpečia z doby prenatálneho života, kedy sme boli schovaní u maminky v brušku. Naznačená farebná vlna evokuje pohyb, činnosť a podnecuje k aktivite. Celá plocha miestnosti je pokrytá mäkkým, ľahko udržiavateľným kobercom s antialergénnymi vlastnosťami, umožňujúcim pracovať s deťmi na podlahe.
Veľká zrkadlová stena podnecuje deti k pozorovaniu seba samého v pokoji i v pohybe, k vnímaniu vlastného tela v kontexte s okolitým prostredím, k „predvádzaniu sa“ pri pantomíme a dramatizáciach. „Ukáže“ správne aj chybné prevedenie pohybov.
Vodná posteľ krásne „žblnká“, presne tak ako si to (ne)pamätáme z doby pred naším narodením. Zároveň rovnomerne rozloží váhu tela a umožní prekrvenie všetkých jeho častí a orgánov. V tej chvíli nič nebolí ani netlačí. Pokiaľ chceme, aby boli nohy pokrčené a ony to samy nevedia, aby sa hlava mierne zdvihla a ona to sama nevie, aby naše telo ležalo samo na boku a ono to samo nevie, pomôžu nám vankúšiky a valčeky, ktorých je tu dostatok.
Do miestnosti za nami môže prísť slniečko a rozveseliť nás pri speve či dramatizácii alebo si okná zatemníme a máme tu úplnú tmu pre hru svetiel. Tie hrajú významnú rolu pri vizuálnej stimulácii. Svetelné pomôcky navodzujú predstavy hviezdnej oblohy, pohybujúcich sa bublín a ďalších meniacich sa obrazcov. Veľmi obľúbeným sa stal svetelný bublinkový maxi valec s pohybujúcimi sa rybičkami, Space projektor, svetelný vankúš a ďalšie.
Špecifickú atmosféru podčiarkujú zvukové efekty sprostredkované kvalitným DVD/CD prehrávačom. Práca s mikrofónom a Panelom reagujúcim na zvuk aktivuje detský zvukový a slovný prejav, podporuje komunikáciu, poskytuje spätnú vizuálnu reakciu.
Dôležitými pomôckami sú pre nás veľké molitanové diely (valec, vlna, balančná plocha) slúžiace na posilňovanie svalových skupín, na prácu s telesným ťažiskom a pre vestibulárnu stimuláciu. Vibračnú infralampu používame na masáže a vibračnú stimuláciu, masážne loptičky na somatickú stimuláciu, alternatívne hudobné nástroje (tibetská misa, dažďová palica, kalimba, xylofón, peruánska tekvica, žabky, bubny djembé a ďalšie) na muzikoterapiu a na akustickú stimuláciu.
V Snoezelene využívame psychowalkman – audiovizuálne stimulačný prístroj (AVS).
Nedostatočná nosnosť stropu nám nedovolila priamo v Snoezelene využiť hojdačky, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou vestibulárnej stimulácie. Máme ich zavesené na špeciálnej kovovej konštrukcii v pohybovej sále školy, ktorá so Snoezelenom susedí.
Snoezelen je obľúbenou miestnosťou, žiaci aj učitelia v ňom radi trávia čas.
Klienti
Sme zariadenie, ktoré navštevujú žiaci s telesným postihnutím, s kombinovaným postihnutím, deti s poruchami správania, s ADHD, jedinci s PAS vo veku 6 – 18 rokov.
Využívanie Snoezelenu
Snoezelen sme otvorili v septembri 2009.
Má širokospektrálne využitie. Pomáha nám skvalitniť komplexnú starostlivosť o žiakov, najmä o žiakov s kombinovaným postihnutím. Slúži na ich senzorickú stimuláciu, ponúka im nové možnosti vnímania a prostredníctvom neobvyklých podnetov a zážitkov obohacuje ich osobné skúsenosti. Je prirodzeným prostredím pre bazálnu stimuláciu, ktorú u nás na škole praktizujeme ako jednu z terapií.
Žiakom s poruchami autistického spektra, poruchami učenia a žiakom s hyperaktivitou skvalitní hodiny telesnej výchovy a poskytuje im zmysluplnú relaxáciu vyvažujúcu školskú záťaž.
Do Snoezelenu chodíme aj počas hodín literárnej výchovy alebo hudobnej a dramatickej výchovy, pretože jeho špecifické prostredie podnecuje deti k sebavyjadreniu a dramatickej tvorbe.
Je využívaný aj v priebehu pobytu detí v družine v rámci voľnočasových aktivít v popoludňajších hodinách.