Škola poskytuje výchovu a základné vzdelanie. Súčasťou školy je i školský klub detí. U nás, rovnako ako na ostatných školách Slovenska je stúpajúci trend počtu žiakov s rôznymi špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, s ťažšími formami zdravotného postihnutia.
Z celkového počtu žiakov /319 žiakov/ máme 89 žiakov so ŠVVP. Na danú situáciu sme sa rozhodli okrem iného reagovať aj vytvorením špeciálnej multisenzorickej miestnosti, v ktorej môžeme komplexnejšie poskytovať starostlivosť žiakom.
Kontaktná osoba
Mgr. Júlia Kotrusová, riaditeľka školy
E-mail: skola@zssaratovle.edu.sk
Mgr. Ivana Drangová, špeciálny pedagóg
E-mail: ivana.drangova@gmail.com
Mgr. Monika Birnerová, triedna učiteľka
E-mail: birnerova@centrum.sk
Snoezelen miestnosť
V miestnosti máme tieto senzorické pomôcky:
- Bublinkový valec – ponúka viaczmyslový zážitok – meniace sa farby prinášajú vizuálne podnety, mierne vibrácie ponúkajú hmatové stimuly a jemný šum poskytuje i sluchové podnety. Účelom využitia valca je upútanie pozornosti, vytvorenie prostredia pre relaxáciu, rozvíjanie kognitívnych zručností.
- Zrkadlá – na znásobenie efektu bublinkového valca
- Lampa s optickými vláknami a plazmová guľa – sú výborným zdrojom vizuálnej aj dotykovej stimulácie
- Polohovacie vaky – sú určené na relaxáciu
- Hviezdne nebo – visiace zo stropu miestnosti – je výborným zdrojom vizuálnej stimulácie
- Hmatové pomôcky – kinetický piesok, senzorické vankúšiky, kamienky, mušle
- CD s relaxačnou hudbou
- Aromalampa
- Zvonkohra
Klienti
Pracujeme s intaktnými žiakmi aj so žiakmi s vývinovými poruchami učenia, poruchami správania, ťažkými stupňami ADD, ADHD, poruchou autistického spektra, sluchovým postihnutím, mentálnym postihnutím, narušenou komunikačnou schopnosťou.
Využívanie Snoezelen miestnosti
Snoezelen miestnosť v našom zariadení využívame od januára 2016. Vznikla vďaka Nadácii pre deti Slovenska v spolupráci so spoločnosťou Cloetta, ktorá podporila náš projekt s názvom: „Senzorická integrácia v našej škole“. Zároveň sme si rozšírili svoje kompetencie na školení „Senzorická integrácia v pedagogike a v špeciálnej pedagogike“, ktoré organizovalo občianske združenie 3lobit.
Multisenzorickú miestnosť Snoezelen využívame na relaxačné a terapeutické účely s cieľom rozvíjať osobnosť žiaka vychádzajúc z jeho individuálnych potrieb. V miestnosti sú vedené väčšinou individuálne, ale i skupinové pobyty. Relaxačné aktivity ponúkajú viaczmyslový zážitok, upútanie pozornosti, rozvíjanie kognitívnych zručností, upokojenie žiakov pri emočnom vypätí. Relaxačné techniky prispievajú k zlepšeniu ich výkonnosti, sebaovládaniu a k lepšej schopnosti zvládať záťažové situácie. Terapeutické aktivity pomáhajú žiakom stimulovať zmysly, rozvíjať motorické, komunikačné a kognitívne schopnosti, podporiť interakciu s prostredím, zmierniť mnohé negatívne javy v prežívaní a v správaní.
Ponuka aktivít a činností realizovaná v multisenzorickej miestnosti:
- Stimulácia všetkých zmyslov
- Aktivizačné činnosti s prvkami biblioterapie
- Aktivizačné činnosti s prvkami arteterapie
- Aktivizačné činnosti s prvkami muzikoterapie
- Sebapoznávacie techniky
- Relaxácia