Skip to main content

Ultrafialové (UV) lampy

V článku nájdete užitočné tipy na využívanie UV pomôcok na stimuláciu rôznych zmyslov v Snoezelen miestnosti.

Charakteristika

UV lampy sa používajú v tmavých miestnostiach mnoho rokov. Predčasom sa stali súčasťou multisenzorických miestností ako UV kútiky alebo galérie. Niekoré miestnosti boli rozdelené hrubými závesmi, bielym na jednej a čiernym na druhej strane tak, že jedna miestnosť bola rozdelená na dve – teda svetlú a tmavú. Ďalšou z možností je prenosná UV skrinka. Ide o malú čiernu schránku so zabudovanou UV trubicou. Keďže je prenosná, dá sa využiť na rôznych miestach a umiestniť na stôl pre prácu zblízka. Niektorí ľudia však môžu uprednostňovať obklopenie tmou a vidieť fluoreskujúce predmety na väčšej ploche.

Upozornenie

  • nepozerajte sa priamo do svetla – lampu skloňte alebo okolo trubice s UV svetlom vytvorte kryt
  • UV svetlo nepoužívajte po masáži s určitými éterickými olejmi – napr. bergamotovej silice, ktorá robí pokožku citlivejšou na UV žiarenie a môže spôsobiť spálenie kože; pred použitím éterických olejov sa poraďte s aromaterapeutom
  • niektoré lieky rovnako zvyšujú citlivosť na UV žiarenie – skontrolujte, aké medikamenty a lieky na prevenciu účastníci užívajú
  • zdá sa, že existuje iba malá zhoda na tom, čo sa pokladá za bezpečné; ako pravidlo používajte UV svetlo iba 30 minút na jedenkrát, alebo ak cítite podráždenosť očí alebo vás začína bolieť hlava, sedenie skráťte; u personálu je väčšia pravdepodobnosť vystavenia UV žiareniu na dlhší čas ako u ľudí s postihnutím, zvlášť keď absolvujú niekoľko sedení po sebe
  • Flo Longhorn cituje výskum Dr. Briana Duffeya, ktorý uvádza príklad učiteľa a žiaka pracujúcich v tmavej miestnosti po dobu dvoch hodín vo vzdialenosti približne 1,2 metra od zdroja svetla; rovná sa to dávke UV žiarenia porovnateľnej k stráveniu približne 48 sekúnd na letnom slnku; dochádza k záveru, že ak sa UV svetlo používa v tmavých miestnostiach primerane, nedochádza k riziku poškodenia zraku alebo spáleniu pokožky (Longhorn 1997, str. 5)
  • ak vymieňate svetelnú trubicu, nezabudnite použiť modro-čiernu trubicu, ktorá je pri vypnutí sfarbená do fialova; nepoužívajte tú s bielym zafarbením, pretože tá je určená pre solária – nespôsobuje svetielkovanie predmetov a je zdraviu nebezpečná pri používaní v multisenzorických miestnostiach
  • uvedomte si, že niektorí ľudia sa môžu v tmavých priestoroch cítiť ohrození alebo klaustrofobicky

Účely využitia

  • získanie a udržanie pozornosti – niektorí ľudia sa nechajú ľahko rozptýliť vedľajšími vizuálnymi podnetmi; v tmavej miestnosti/priestore sa dá naraz prezentovať iba jeden predmet a zvýrazniť ho pomocou UV lampy, zatiaľ čo ostatné predmety ostávajú skryté v tme
  • na zrakovú stimuláciu
  • na povzbudenie sledovania očami – manuálne pohybujte predmetmi alebo ich zaveste
  • na učenie sa kognitívnych zručností (napr. farieb, rozpoznávania obrázkov, predmetov, čísiel)
  • ako zrakovú pomôcku pre príbeh alebo tému
  • ako zrakovú pomôcku pre naučenie sa úlohy
  • na zobrazenie grafickej práce

Ako používať UV lampy na stimuláciu rôznych zmyslov

Dotyk

  • nechajte účastníkov ohmatať si rôzne biele a fluoreskujúce predmety s rôznymi textúrami

Pohyb

  • povzbuďte účastníkov naťahovať sa a dotýkať sa predmetov
  • povzbuďte účastníkov naťahovať sa a používať ventilátor s ovládačom a rozpohybovať tak fluoreskujúce a biele predmety

Zrak

  • dívajte sa na rôzne farby žiariace pod UV svetlom

Sluch

  • pridajte fluoreskujúce predmety, ktoré tiež vydávajú zvuk (napr. fluoreskujúce loptičky so zvončekmi vo vnútri)

Vôňa

  • fluoreskujúce predmety navoňajte

Ďalšie spôsoby využitia

  • urobte si prenosnú UV lampu použitím stolovej lampy a zakúpením malej modro-čiernej tuby do nej
  • dajte na nafukovacie lehátko (nafukovačka) pokryté čiernou plachtou fluoreskujúce alebo biele predmety; nafukovačkou pohybujte, aby predmety na nej nadskakovali, alebo povzbuďte účastníkov, aby sa na nafukovačke hýbali a nechali predmety nadskakovať
  • s použitím čiernych a bielych alebo fluoreskujúcich materiálov si urobte dotykovú obliečku pre vak na tekutinu; pre rôzne efekty naplňte vak vzduchom alebo vodou; na obliečke použite suchý zips, aby sa dala ľahko zvliecť pre potreby prania
  • nalepte na nafúknutý vak pásiky fluoreskujúceho papiera
  • vyrobte obliečku na balón z bieleho a fluoreskujúceho materiálu; zaveste ich a povzbuďte účastníkov, aby sa za nimi načahovali a hýbali nimi, alebo nimi pohybujte pomocou ventilátora
  • vyrobte si dekorácie použitím fluoreskujúcich farieb, papierových tanierikov, servítiek alebo iných predmetov
  • urobte si koláže použitím bielych, fosforeskujúcich alebo iných predmetov, ktoré kontrastujú pod UV svetlom; urobte fotografie/diapozitívy a premietnite ich v multisenzorickej miestnosti
  • maľujte fluoreskujúcimi farbami na čierny papier; kresby vystavte v galérii s UV svetlom
  • maľujte fluoreskujúcimi farbami na tyl (tylovú látku); zmačkajte tyl na hromadu a vystavte ho pod UV svetlom ako 3D grafiku; použite veľké kusy tylu a povzbuďte účastníkov ku “kresleniu” prechádzaním ich vozíkom cez látku; uistite sa, že používate farby na báze vody, aby sa vozíky dali ľahko očistiť
  • rôzne predmety zvýraznite pásikmi fluoreskujúceho papiera; kreslite fluoreskujúcimi perami a na suchý zips nalepte časti fluoreskujúceho materiálu
  • urobte/kúpte fluoreskujúce cesto pod UV svetlo s použitím fluoreskujúcich krájačov
  • na kúsok paličky/poriska pripevnite fluoreskujúce alebo biele stuhy a vytvorte tak mávatka; účastníci môžu mávať mávatkami a sledovať pohyb stužiek pod UV svetlom; pre tých, ktorí majú problém udržať predmety, vytvorte uško, aby im rukoväť nevypadla
  • niektoré rybárske vlasce majú modrý nádych, ktorý pod UV svetlom dobre žiari; pripevnite ich k paličke a vytvorte tak mávatka; zakúpiť sa dá tiež fluoreskujúci rybársky vlasec
  • na obruč pripevnite stuhy fluoreskujúceho rip-stop nylonu, podobného padákovým materiálom; zaveste ju pod UV svetlo a pomocou ventilátora uveďte stuhy do pohybu
  • pracujte na uvedomovaní si tela
  • na prenesenie pozornosti na ruky účastníkov použite biele rukavice
  • namaľujte nechty fluoreskujúcim lakom na nechty
  • nasaďte si fluoreskujúcu parochňu
  • noste fluoreskujúce pásky a náramky
  • noste fluoreskujúce rámy na okuliare
  • použite fluoreskujúci štít proti slnku
  • nezabudnite, že zámerom účastníkov je vizuálne si všímať objekty v prirodzenom prostredí, nie iba pod UV svetlom; i keď je pre účastníkov schopnosť všímať si predmety pod UV svetlom vyššia, skúste na fluoreskujúce predmety zamieriť iba reflektorom; postupne zvyšujte intenzitu svetla v miestnosti a prezentujte fluoreskujúce predmety bez reflektora iba za prirodzeného svetla
  • ďalšie užitočné nápady nájdete v knihe autorky Flo Longhorn – Enhancing Education through the Use of Ultraviolet and Fluorescing Materials

 

Zdroj:

Multisensory Rooms and Environments; Controlled Sensory Experiences for People with Profound and Multiple Disabilities, Susan Fowler, 2008, Jessica Kingsley Publishers

Text bol redakčne krátený.

Zdroj ilustračného obrázku: www.rompa.com