Článok zachytáva priebeh skupinovej Snoezelen jednotky s témou Teplo a chlad. Cieľom tejto aktivity je podporiť v deťoch či dospelých vnímanie tepla a chladu a zlepšiť komunikáciu a vyjadrovanie emócií.
Cieľová skupina: rodičia s malými deťmi, deti predškolského veku, deti so špecifickými problémami, deti s ťažkým postihnutím, osoby s demenciou…
Ciele: okúsiť a rozlišovať predmety s rôznou teplotou, vnímať predmety na rôznych častiach tela, verbalizovať pocity, ohľaduplne zaobchádzať s partnerom
Pomôcky: diaprojektor (v pôvodnom návrhu), projektor s kotúčmi – letná a zimná krajina alebo iné podobné kotúče, šál, čiapka, topánky, slnečné okuliare, rôzne predmety, krém na opaľovanie, malá šatka, balón naplnený teplou vodou a balón naplnený studenou vodou.
Pre každého účastníka pripravíme: pohár teplého ovocného čaju, mlieko alebo iný studený nápoj, kocky ľadu.
Forma pobytu/práce: skupinová (podľa pôvodného návrhu). Jednotku možno realizovať aj individuálne (1:1), najmä u dieťaťa s ťažkým postihnutím alebo u osoby s demenciou v pokročilejšom štádiu.
Priebeh
Počiatočná fáza: cca 10 minút
Dieťa si prehliada diapozitívy alebo projekciu. Hovorí o tom, čo by chcelo počas jednotlivých období (leto/zima) robiť.
U dieťaťa s ťažkým postihnutím môže tieto činnosti jednoduchým spôsobom popísať osoba, ktorá s návštevníkom v miestnosti je. Jednotlivé činnosti popísané nižšie budú vykonávané za dopomoci osoby, ktorá pobyt vedie.
Miestnosť je osvetlená podľa ročného obdobia (žltá alebo zelená – modrá), deti sedia otočené tvárou k stene, na ktorej je projekcia. Svetlo je nasmerované na nerotujúcu zrkadlovú guľu.
Hlavná fáza: cca 40 minút
Každé dieťa si obuje topánky, navlečie čiapku a šál a predstaví si zimu.
Projekcia – zimná krajina. Deti sedia v pároch oproti sebe.
Každá osoba dostane kocku ľadu, ktorú môže partnerovi priložiť na ruky alebo inú časť tela. Následne zoberú aj druhú kocku ľadu a tú ochutnajú. Po tejto činnosti zdieľajú svoje pocity a skúsenosti.
Pre každú dvojicu 2 kocky ľadu.
Deti si dajú dole zimné oblečenie. Každá dvojica dostane teplú fľašu. Jednému dieťaťu z dvojice sa fľaša prikladá na rôzne (najlepšie odkryté) časti tela. Dieťa udáva, na ktorú časť tela mu má byť fľaša položená.
Deti sú vo dvojiciach. Jeden z dvojice leží.
Jeden z dvojice opäť leží a má zatvorené oči. Na telo sú mu prikladané striedavo teplý a studený predmet. Potom sa úlohy vymenia.
Následne sa deti zídu v kruhu a zdieľajú svoje zážitky. Každé dieťa dostane trocha teplého čaju.
Pre každú dvojicu je k dispozícii teplý a studený predmet.
V tejto časti deťom navodíme atmosféru leta. Ich úlohou je premýšľať a predstaviť si, aké je to v lete. Natrú sa opaľovacím krémom a nasadia si slnečné okuliare. Následne si deti ľahnú na zem a dostanú vejár, ktorým sa môžu ovievať.
Miestnosť je osvetlená žltým svetlom. Projekcia – letná krajina. Každému dieťaťu sú k dispozícii slnečné okuliare a vejár.
Záverečná fáza: cca 10 minút
Jeden z dvojice leží na bruchu. Partner mu po krku, ramenách, rukách a chrbte kotúľa najprv balón s teplou vodou, potom aj balón so studenou vodou. Potom sa dvojica vymení a následne si hovoria svoje zážitky. Nakoniec každé dieťa dostane studený nápoj.
Pre každú dvojicu je k dispozícii jeden balón s teplou a jeden balón so studenou vodou. Ku koncu aktivity sa deti zídu v kruhu a zdieľajú svoje zážitky.
Zdroj:
MERTENS, K. Snoezelen – Anwendungsfelder in der Praxis. Dortmund: Verlag modernes Lernen, 2005. 288 s. ISBN: 3-8080-0577-7.
Zdroj ilustračného obrázku: antasticpixcool.com