Text prináša inšpirácie na aktivity pre deti, ktoré majú problémy v oblasti zmyslového spracovania (senzorickej integrácie). Aktivity sú rozdelené do niekoľkých oblastí, ako je rozvoj písania, jemnej a hrubej motoriky, rovnováhy, zrakového sledovania, koordinácie oko-ruka či na navodenie stavu relaxácie.
Učenie/Písanie
- Vaše dieťa može počas čítania nahlas, učenia sa tabuliek alebo slovíčok zo zoznamu pravopisu jemne skákať na trampolíne alebo robiť kliky.
- Dieťa môže stískať malý kolík pre posilnenie prstov a lepší úchyt pera.
- Ak dieťa pri písaní veľmi tlačí, takýto tlak môže znížiť písaním na papier položený na koberci: ak nebude písať jemnejšie, papier prederaví.
- Ak na druhej strane vaše dieťa píše veľmi jemne, tlačenie pri písaní sa môže zvýšiť použitím kopírovacieho papiera – dieťa si uvedomí, že pokiaľ nepoužije pri písaní dostatočný tlak, písmenká sa cez kopírovací papier nepretlačia.
- Dieťa môže precvičovať tvary písmeniek ich ‘písaním‘ ukazovákom do piesku, na brúsny papier alebo vo vzduchu.
Upokojenie
- Utíšte svoje dieťa na záver sedenia tak, aby končilo uvoľnené. Niektoré deti potrebujú byť utíšené, pretože sú veľmi aktívne a/alebo boli nadmieru stimulované prostredím.
- Ak je vaše dieťa veľmi aktívne, pred alebo počas utišujúcich aktivít realizujte aktivity jemnej motoriky alebo jemné zrakové priestorové aktivity. Aktivity jemnej motoriky sú všeabsorbujúce a upokojujúce.
- Biela miestnosť je ideálnym prostredím, ktoré pomáha vášmu dieťaťu relaxovať. Prečo neskúsiť progresívnu relaxáciu, automasáž alebo aktívnu imagináciu?
Sledovanie očami
- Všetky koordinačné aktivity typu oko-ruka na báze pohybu/dotyku sú dobré na sledovanie očami (pohyb očí pri sledovaní).
- Sledovanie očami, nasledovanie hýbajúceho sa predmetu, ako držanie lopty/loptičky vo vzdialenosti 30 cm a hýbanie ňou do štvorca a kríža (pre túto aktivitu môžete použiť svetielkujúcu alebo žiariacu loptičku v tmavej miestnosti).
- Sledovanie očami – sledovanie očami dvoch rôznych farebných predmetov vo vašich rukách, pričom menujete farbu predmetu, ktorý práve sledujete. Krúžte predlaktiami pre ‘zamiešanie‘ predmetmi a následne nechajte dieťa pomenovať novú farbu.
- Sledujte stopu po baterke, pričom baterku máte vy aj dieťa.
- Dobré sú jednoduché aktivity jemnej motoriky pri skákaní na rytmus. Vaše dieťa môže skákať na terapeutickej lopte a čítať nahlas z knižky držanej v úrovni očí, alebo popri skákaní skladať jednoduchú skladačku alebo stavebnicu, prípadne prevliekať niť cez dierkovanú kartu.
Rovnováha
- Kráčajte po čiare striedajúc chodidlá priamo za sebou alebo kráčajte s prekríženými nohami alebo dozadu.
- Kráčajte po čiare alebo klade balansujúc s knihou na hlave.
- Trampolína, naháňanie sa, rýchla chôdza, zmeny smeru alebo trafenie balóna hodeného smerom k dieťaťu.
- Súťaženie medzi deťmi: stánie na jednej nohe ‘ako plameniak’.
Jemná motorika
- Počas jemného pohybu by malo vaše dieťa zamestnávať jemnú motoriku; stimuluje sa tak mnoho zmyslov, a preto je činnosť efektívnejšia. Dieťa si môže sadnúť na terapeutickú loptu. Aby mohlo praktizovať zručnosti jemnej motoriky, musí mať dobrú trupovú stabilitu.
- Z farebného cesta/terapeutickej hmoty vytvorte rôzne tvary.
- Použite slané cesto, modelovaciu hmotu alebo iný podobný materiál. Cesto môžete upiecť neskôr. Urobte dlhého ‘hada’ a zrolujte ho do slimáka, vymodelujte tvár s očami, obočím, nosom a ústami, alebo si urobte modely alebo klenoty.
- Hrajte sa s kartami s nákresmi rúk. Majte výber svetložltých farieb s nakreslenými rôznymi tvarmi rúk a zafarbenými na čierno. Kreslite pokrútené ruky; ruky s jedným alebo dvomi prstami alebo palcom na strane – akúkoľvek škálu držania rúk. Vaše dieťa umiestni svoje ruky na tieto netypické pozície.
- Preplietajte koráliky, makaróny, plastové trubičky rozrezané na malé kúsky, gombíky, vrchnáky z fliaš alebo tenké pásiky farebného papiera omotaného okolo ihlice na pletenie, a vytvorte tak náhrdelník/hada.
- Obšívajte tvary na kartách (použite staré pohľadnice).
- Hrajte bežne dostupné hry pre rozvoj jemnej motoriky ako Lego, Duplo, skladačky, do seba zapadajúce stavebné bloky, stavebnice.
- Preplietajte pásiky z papiera alebo vytvorte papierovú reťaz.
- Vyrobte si koláže z pásikov vystrihnutých z časopisov, mušlí, listov, makarónov, povrázkov a farebnej vlny.
- Vytvárajte obrazce postupným spájaním číselných bodov a hrajte sa rôzne hry pomocou papiera a ceruzky.
Ochranné natiahnutie
- Ľahnite si na terapeutickú loptu a rolujte na nej pokiaľ rukami nedosiahnete dlážku.
- Jemne dieťa potlačte, zatiaľ čo kľačí na dlážke.
Unilaterálne aktivity
- Hoďte loptičku o stenu a chyťte ju jednou rukou do fľaše s odrezaným vrchom.
- Chyťte loptu do sieťky na ryby alebo motýle.
Bilaterálne aktivity
(obe strany tela spolupracujú tak, aby sa spoločne hýbali obe ruky aj nohy)
- Vaše dieťa stojí na matraci a drží za obidva konce valček na cesto. Loptu sa snaží zasiahnuť smerom k vám. Vy loptu znova nadhadzujete smerom k dieťaťu.
- Na dlážku urobte špagátom čiaru, nakreslite ju kriedou alebo ju urobte pomocou farebnej pásky. Vaše dieťa skáče dopredu pozdĺž čiary alebo popri čiare s nohami pri sebe, a následne dozadu. Členkami drží rôzne predmety ako plyšovú hračku, balón alebo loptu. Obmenou tejto aktivity je skákanie medzi slamkami vzdialenými od seba 30 centimetrov.
Koordinacia očí a rúk
- Za skákania na trampolíne hádžte krúžky na kolky.
- Hrajte šípky a baseball.
- Snažte sa skákajúc na trampolíne trafiť loptičkou kruh alebo krabicu.
- Držte jednou rukou rybársku sieť a snažte sa chytiť nadhadzované loptičky.
Priestorové zrakové vnímanie (makropriestor)
- Plazte sa okolo stoličiek postavených v tvare osmičky, najprv s nezakrytými očami a neskôr pre zamedzenie videnia použite šál alebo šatku.
Aktivity na rozvoj hrubej motoriky
- Vyhoďte loptu a skáčte s nohami pri sebe.
- Skáčte cez špagát stočený do serpentín (vaše dieťa môže kráčať aj pozdĺž s prekríženými nohami).
- Hrajte sa na zvieratká (zajac, kačka, krab, žaba alebo kengura).
- Hrajte sa na pirátov s jednou nohou a previazaným okom.
- Ľahnite si na koberec/matrac a telom vytvárajte čísla alebo písmenká.
- Hrajte sa hru, kedy dieťa musí urobiť to, čo mu vy/ostatní prikážete dohodnutým povelom. Ak príkaz povel neobsahuje, nemusí byť splnený. Dieťa musí rozlíšiť, kedy bol daný povel správny a podľa toho ho vykonať/nevykonať („Simon hovorí“).
- Kráčajte neobvyklými pohybmi (napríklad použite koleno na jednej a chodidlo na druhej nohe; jemne pokrčte kolená; pochodujte ako vojaci zladením ruky a nohy na jednej strane (nie striedavo, ako pri bežnej chôdzi).
Priestorové zrakové vnímanie (mikropriestor)
- Hrajte pexeso, párujte čísla alebo obrázky na prevrátených hracích kartách (pamäť/koncentrácia/osobný rozvoj).
- Zapichovaním kolíčkov do dierok vytvárajte rôzne
- Kopírujte obrazec vytvorený z farebných blokov. Striedajte náročnosť.
- Kopírujte písmenká, číslice alebo kresby v mokrom piesku.
Zdroj:
Daniela Sarah Apap
B.Sc. (Hons.) Occupational Therapy, M.Sc. Occupational Therapy (Plymouth), S.R.O.T. Multi – Sensory Therapy Co-ordninator
Preklad: Roman Mészáros
Zdroj ilustračného obrázku: stuffkidswrite.com